X
تبلیغات
Iran Tobacco Information سیگار در ایران - شرکتهای پخش سیگار - قسمت آخر

Iran Tobacco Information سیگار در ایران

قیمت و میزان فروش انواع محصولات دخانی و سیگار در ایران- Iran Tobacco Market Share

      حقیقت این است که از زمان راه اندازی این وبلاگ بسیاری از دوستان در قالب توصیه و غیر دوستان در قالب تحدید بنده را از ادامه نوشتن در خصوص شرکتهای پخش سیگار برحذر داشتند اما به همه دوستان و غیر دوستان عرض مینماید که این وبلاگ تا اطلاع ثانوی غیر قابل تعطیلی است و به کار خود ادامه میدهد.

ادامه

     در انتهای سال 83 بازار از سیگارهای بین 200 تا 250 تومان خالی شده بود و خیلی از بازرگانان این رشته از این فضای خالی غافل مانده بودند، تا آنکه در ابتدای سال 84 سیگار پولو کلاب به بازار آمد آن هم با قیمت 1600 تومان در هر باکس. لازم به ذکر است که نماینده این سیگار در ایران این سیگار را بصورت رایگان در اختیار عمده فروشان سیگار گذاشته بود تا پس از فروش به تسویه حساب با شرکت بپردازند لذا با وجود آنکه زمان زیادی از ورود این سیگار نمیگذشت اما در 70 درصد مغازه های بازار موجود بود.

      پخش این سیگار در اردیبهشت84 به نمایندگی آقای س. م. در ایران و در بازار مولوی توسط آقای غ. و آقای م. بود اما پس از گذشت 4 ماه از ورود این سیگار اردنی و با توجه به قیمت پایین آن، این سیگار رشد چندانی نداشت.

      کار به جایی رسیده بود که با توجه به آنکه تسویه حساب این سیگار چند ماهه بود، عمده فروشان این سیگار را گرفته و آن را تا 400 تومان در هر باکس زیر قیمت میفروختند و با پول آن برای کنت و وینستون ثبت نام میکردند و ضرر خود را با سود وینستون و کنت جبران می نمودند.

      نتیجه آن شده بود که قیمت پولو کلاب روز به روز در بازار پائین تر آمده و عمدتا جهت مصرف به شهرستانها ارسال میشد و پس از گذشت ماه ها پول آن به شرکت پرداخت میشد.

      با گذشت 5 ماه از ورود این برند به ایران در هیچ یک از مغازه های سطح شهر تهران خبری از این سیگار نبود تا آنکه شرکت پخش دخان پارسیان جهت پخش و بازار یابی این محصول در سطح شهر تهران و با هدف به چرخش در آوردن چرخ عمده فروشی در بازار وارد عرصه شد.

      این شرکت با تعداد 25 نفر پرسنل موتور سوار در نیمه دوم سال 84 کار خود را آغاز نمود و تنها با گذشت سه ماه از آغاز به کار این شرکت اثرات آن به وضوح در بازار عمده فروشی به چشم می آمد.

      همزمان با این سیگار، محصولاتی همچون دنا و دیپلمات نیز در حال پخش بودند و حتی میزان اشانتیون آنها بسیار بیشتر از سیگار پولو کلاب بود اما به مرور و با گذشت حدود یک سال پس از ورود این محصول آنها نیز به گوشه ای رفته و کارشان به تعطیلی و یا بی تحرکی کامل رسید.

      سیگار دنور نیز در همین حال برای عقب نماندن از غافله و به سبب آنکه 5000 کارتن آن در سال 83 وارد کشور شده بود و به علت کیفیت پائین و قیمت بالا  تا سال 84 به فروش نرفته بود، عرصه را بر خود تنگ دید و قیمت خود را از 2500 به 1700 تومان در هر باکس رساند تا بتواند آن چه که از بار خود مانده را تا فاسد نشده بفروشد.

      اما پس از فروپاشی شرکت پخش کبیر جم ، شرکت دیگری با همان مدیریت اما بدون کارشناسان قبلی و با کارشناسان جدید به نام سینا پخش پارس در سال 85 تاسیس شد که همه در جریان آن هستند.

      در نیمه دوم سال 85 به دلیل مشکلاتی که برای شرکت پخش عظیم پیش آمد این شرکت تعطیل و تمام مدیران رده بالای آن از ایران رفتند و یک شرکت جدید به نام افق پخش پارس تاسیس شد. با همان پرسنل اما با مدیریت مدیران میانی شرکت پخش عظیم.

      این شرکت نیز همچنان بدون هیچ محصولی در بیکاری مطلق و در حال حاضر مشغول ایجاد سرگرمی جهت پرسنل خود میباشد( پر نمودن فرمهای اطلاعات مغازه ها).

      شرکت دیگری به جای پخش عظیم نمایندگی فروش محصولات بی ای تی را بر عهده گرفته که از دوستان نماینده جدید این محصول در ایران است اما با پرسنل تی ام آر شرکت بی ای تی در حال پخش محصولات بی ای تی است. پرسنلی که به شدت از کار جدید خود ناراضی بوده و این نارضایتی را در نحوه برخورد با مغازه داران به شدت به آنها منتقل مینمایند.

      اگر پرسنل اخمو و ناراضی کنونی شرکت بی ای تی را با پرسنل خندان و شاداب شرکت جی تی آی با کاپشنهای آبی خوشرنگ و  آرم عقاب روی سینه اشان با هم مقایسه کنید کاملا متوجه تفاوت مدیریت این دو شرکت با هم خواهید شد.

آنچه که مسلم است شرکت بی ای تی از نظر مالی بسیار قوی تر از جی تی آی است و تنها عامل برتری جی تی آی در عرصه رقابت آشکار ( بدون در نطر گرفتن باند بازیهای پنهانی) مدیریت هوشمندانه شرکت جی تی آی میباشد.

      شرکت سینا پخش پارس هم که در آخرین تحرک خود اقدام به استخدام موتور سوار نموده است. به هر حال این هم راهی است برای مارکتینگ اما هر راهی به پیروزی منتهی نمیشود.

       تمام قدرت یک مدیر در تصور آینده راهی است که در پیش پای پرسنل خود میگذارد و الا کار با آزمون و خطا را هر بچه دبیرستانی هم در آزمایشگاه میتواند انجام بدهد. فقط دلم به حال سرمایه گزاران اصلی این مجموعه میسوزد که صدها میلیون تومان پول خود را در عرض 6 ماه گذشته فقط به سبب ندانم کاریهای مدیرانشان در ایران به باد داده اند و ظاهرا راهی هم جز اعتماد به آنها ندارند.

      برای بار هزارم یاد آور میشوم که گروه هایی همچون بی ای تی و سینا پخش پارس در ایران بسیار قدرت و پول دارند و تنها یک چیز کم دارند آن هم یک مدیر توانااست.

      در ضمن اگر از شرکت کی تی اند جی خیلی کم صحبت کردیم به دلیل آن است که این مجموعه در ایران شرکت پخش مستقل نداشته و در حال حاضر بسیار اوضاع بدی را در بازار تهران و شهرستانها تجربه میکند. چرا که با حضور سیگار خوبی مثل پولو و قیمت مناسب و بسته بندی زیبا و مارکتینگ خوب  آن بسیاری از پاین  به سمت این محصول رو آورده اند.

 

پایان

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم اسفند 1385ساعت 12:21  توسط من  |