X
تبلیغات
Iran Tobacco Information سیگار در ایران - شرکتهای پخش سیگار 2

Iran Tobacco Information سیگار در ایران

قیمت و میزان فروش انواع محصولات دخانی و سیگار در ایران- Iran Tobacco Market Share

پس از مشخص شدن وضعیت شرکت پخش پگاه و عدم توانایی پرسنل این شرکت در پخش سیگار، گروه عقیلی اقدام به تاسیس یک شرکت دیگر با نام توزیع گستر پگاه یا همان پی 2 نمود.

نخستین تیم رسمی پخش محصولات دخانی در گروه عقیلی در بهمن ماه 80 در داخل ساختمان پخش پگاه اما کاملا جدا از آن با حدود 15 نفر پرسنل آغاز به کار نمود.

گروه عقیلی در سال 1379 اقدام به تاسیس نخستین شرکت تولید سیگار خصوصی در ایران نموده بود نخستین محصول و تنها محصول آن سیگار بیستون بود که در دی ماه 80 به بازار آمد، لذا بهترین تجربه برای سنجیدن توانایی این تیم کار بر روی همین سیگار نوپا بود.

 

شرکت دخانیات قشم متعلق به گروه عقیلی یکی از سیگارهای قدیمی دخانیات ایران را بازسازی و بازطراحی نمود و آن را روانه بازار نمود.

این محصول بیستون نام داشت که برای نخستین بار در دی ماه 1380 در نمایشگاه مناطق آزاد آن را معرفی و تبلیغ نمودند. این در حالی بود که تبلیغ مستقیم محصولات دخانی در آن سالها نیز ممنوع بود، اما پرسنل این شرکت توانستند با زیرکی خاص خود این محصول را در این نمایشگاه معرفی نمایند.

  

 

برای تدارک نخستین تیم پخش سیگار در گروه عقیلی یک نفر از طرف گروه به نام ر-ن و سه نفر از شرکت دخانیات قشم مامور این کار شدند. از سه نفری که از دخانیات قشم آمده بودند دو نفر آنها از ادامه کار بازماندند و یک در گروه ماند.

 

 

 

 

آگهی استخدام داده شد،  حدود 15 نفر استخدام شدند، و آقای ح – ن مسئول آموزش و پیگیری، طراحی نقشه و مسیر، جهت رفت و آمد و فروش این پرسنل، شد.

در ابتدا فروش تنها در کیوسکهای تهران انجام میشد و نقشه کاملی از موقعیت آنها در تهران تهیه و روزانه جهت معرفی و فروش به آنها سر زده میشد. وسیله نقلیه موجود در آن زمان حدود 5 دستگاه وانت نیسان و 10 دستگاه اتومبیل متفرقه از آژانس بود. هم زمان با این فروش سیگار بیستون به کلیه کافی شاپها معرفی شد:

 

 

 

  

    در آن زمان اصلا فروش برای این تیم هدف نبود، بلکه بیشتر پرسنل در حال آموزش دیدن راه های بازاریابی سیگار بودند و سیگار بیستون به عنوان یک سیگار تمرینی در دست آنها قرار داشت. البته این تیم از ابتدا جهت پخش و معرفی و در نهایت فروش مستقیم محصولات بی ای تی شکل گرفته بود اما تا آن زمان هنوز محصولات بی ای تی آماده پخش از طریق این تیم نشده بود.

     این تیم حدود شش ماه در پخش پگاه مستقر بود و پس از آن به دفتر جمهوری نقل مکان نمود. در این مکان بود که تعداد افراد ویزیتور به حدود 30 نفر افزایش یافت و این تیم دیگر تنها بیستون پخش نمیکرد بلکه کلیه محصولات بی ای تی نیز در سبد آن قرار داشت.

    در پایان سال 83 این تیم به حدود 45 نفر افزایش یافت و این تیم در آن زمان از نظر تعداد قوی ترین تیم موجود در تهران بود. تعداد پرسنل به حدی بود که زمان برگشتن پرسنل جا برای ایستادن هم در دفتر جمهوری پیدا نمیشد.

 همزمان سایر شعب شهرستانها از جمله مشهد و تبریز نیز به سرعت در حال گسترش بود. این در حالی بود که شرکت بی ای تی به دلیل آنکه سیگار بیستون را جزء محصولات خود نمیدانست آن را از سبد کالاهی پخش پی 2 حذف نموده بود.

     در اوایل سال 82 یکی از عمده فروشان گروه عقیلی که مسئول فروش سیگار بیستون در بازار بود، با همکاری همان فردی که در ابتدای کار تیم پخش سیگار در پگاه با آنها بود، یک شرکت پخش و معرفی مختص سیگار بیستون راه اندازی نمود. این شرکت به سرعت با حدود 30 نفر پرسنل موتور سوار سیگار بیستون را در عرض کمتر از دو ماه به تمام مناطق تهران و شهرستانهای اطراف تهران برد و باعث افزایش ناگهانی فروش سیگار بیستون در ایران شد. بطوریکه فروش بیستون در ابتدای سال 82 رقم 6000 کارتن در ماه بود و در آخر سال 82 این رقم به 25000 کارتن در ماه رسید. این در حالی بود که ظرفیت کارخانه تنها 10000 کارتن در ماه بود و به همین دلیل گروه عقیلی اقدام به خرید و نصب خط دوم کارخانه بیستون در قشم نمود تا از فروش بازار عقب نماند.

    در پایان سال 82 شرکت پخش دیگری در دل بازار تاسیس شد که تمام سیگارهای موجود در بازار را پخش مینمود. این یک شرکت ثبت شده واقعی به نام آرایانا پردیس بود.

به محض ورود این شرکت به بازار شرکت پخش پگاه به دلیل آنکه این شرکت محصولات بی ای تی را نیز پخش مینمود معترض آن شد اما نتوانست مانع کارکرد موفق آن شود تا آنکه این شرکت نیز در پی اعتراضات شدید بی ای تی و گروه عقیلی و با هماهنگی با آنها از کار خود منصرف شد.

    شرکت بازار یابی و پخش دیگری در زمینه سیگار در سال 82 شروع به کار نمود که نام آن اهمیتی ندارد اما سیگار آن چرا! این شرکت سیگار اس دی دوپوند را عرضه مینمود.

    شرکت اس دی دوپوند با همکاری یک فرد انگلیسی به نام مارتین د. و یکی از دوستان قدیمی ایشان به نام م.م. که قبلا در شرکت دخانیات قشم با هم آشنا شده بودند، جهت بازاریابی و پخش سیگار مورد نظر آغاز به کار نمود.

    این سیگار با بسته بندی بسیار جذاب خود و وعده های آنچنانی ویزیتورهای آن به سرعت در 50 درصد خرده فروشیهای نیمه شمالی شهر حاضر شد. دارای دو رنگ نقره ای و دودی بود و قیمت آن حدود 500 تومان برای مصرف کننده. اما متاسفانه این سیگار و شرکت پخش آن نیز در سال 83 رو به افول نهاد. ظاهرا این سیگار هم از طریق مبادی قانونی و هم از طریق قاچاق وارد ایران میشد. سیگار قانونی را شرکت میفروخت و قاچاق آن در دست یک فرد دیگر قرا داشت. اختلاف قیمت فاحش 100 هزارتومان در کارتن این محصول باعث شد تا مشتریهای اندکی که شرکت در طول حدود 6 ماه برای خود دست و پا کرده بود دیگر از شرکت خرید نکنند و به خرید قاچاق آن بپردازند. که البته همین امر باعث بی ثبات شدن این محصول و ورشکسته شدن صاحب اصلی برند در ایران شد. کار به جایی کشید که پس از صرف حدود 200 میلیون تومان هزینه جهت تبلیغات این محصول، حدود 1500 کارتن از این محصول مانده بود که دخانیات ایران ورود سیگار بدون هولوگرام را ممنوع اعلام کرد و این شرکت مجبور شد تمام سیگارهای خود را به نصف قیمت و حتی پائین تر به بازار روانه کند. و در نخایت این محصول نیز با ضرر حدود 600 میلیون تومانی برای وارد کنندگانش از عرصه دخانیات ایران خارج شد.

     در نیمه دوم سال 83 شرکت دیگری پا به میدان رقابت دخانیات ایران گذارد که خبر از تحولی نوین را در عرصه دخانیات ایران با خود داشت. شرکت پخش کبیر جم با سیناد های زرد رنگ که در عرض کمتر از یک ماه آشنای تمام خرده فروشان نیمه شمالی تهران شده بود.

     این شرکت با مالکیت پ.ب. و مدیریت ح.ن. در آذر ماه 83 فعالیت خود را با حدود 10 عدد سیناد زرد رنگ جهت پخش کلیه سیگارهای پرفروش بازار، آغاز نمود. انتخاب اتومبیلهای ون مانند سیناد و رنگ زرد آنها باعث جلب توجه بسیاری از خرده فروشان و صاحب نظران صنعت پخش شده بود و همین خاصیت باعث پیشرفت سریع آن شد تا جائیکه شرکت بی ای تی در صف نخست معترضان آن قرار گرفت.

 

 

 

 

     پخش کلیه محصولات با اتومبیلهای آرم دار و فاکتورهای چاپ شده منظم و پرسنل یونیفرم دار، مسیرهای منظم و فروش بالای روزانه آنها، نشان از مدیریت خوب آن و هدفدار بودن مجموعه بود تا جائیکه شرکتهایی همچون بی ای تی و جی تی آی پیشنهاد خرید آن و یا ارائه محصولات خود را به این شرکت نمودند تا برای آنها در سطح تهران و ایران بازار یابی نماید.

  

حتی شرکت جی تی آی بصورت آزمایشی سهمیه ماهانه ای از محصولات پر فروش و پر سود خود را  در اختیار این شرکت قرار داد تا این شرکت تنها آن را در خرده فروشیها عرضه نماید، اما متاسفانه نفوذ افراد ناشی بر فرد مالک شرکت و سود خوب ناشی از فروش عمده محصولات جی تی آی، باعث سلب اعتماد جی تی آی از این شرکت شد و این خبر به گوش مدیران بی ای تی هم رسید و آنها نیز از این شرکت فاصله گرفتند.

     با خروج آقای ح.ن. از این شرکت، این شرکت نیز رفته رفته از تب و تاب افتاد و پس از حدود 6 ماه کارش به تعطیلی و تسویه حساب با پرسنل رسید. شرکتی که در آغاز کار میرفت که الگوی یک کار موفق در زمینه پخش محصولات دخانی در ایران قرار گیرد به علت سوء استفاده از اعتماد شرکتهای بزرگی مانند جی تی آی، و فشارهای بی ای تی بر مالکان اصلی شرکت، در نهایت به تعطیلی رسید.

     در این بین سیکارهای دیگری نیز مانند دیپلمات، دنا، نایس، فیشر، دیویدف و... هر کدام با کپی برداری از کار شرکت بیستون به پخش و فروش محصولات خود در سطح شهر تهران پرداختند و هر کدام  توانستند سهم کوچکی از این بازار را در اختیار بگیرند اما هیچکدام توفیق بیستون را نیافتند.

 

ادامه دارد اما هر هفته ۱ قسمت.

+ نوشته شده در  شنبه پنجم اسفند 1385ساعت 13:27  توسط من  |